Mange steder i Norge begynner feriesesongen tidlig om våren, samtidig som den selvfølgelig avsluttes ved omtrent samme tid i de store skidestinasjonene. Allerede i mai kommer det mange cruiseskip til norske havner, og i juni og juli har mange nordmenn også ferie rundt om i landet vårt. Da er det viktig at god skilting veileder turistene til nettopp din virksomhet.
Det enkle er ofte det beste når det gjelder skilting
Det er enkelt å bestille skreddersydde skilter, gatebukker og annet profileringsmateriell på nett. Hvis du ser på for eksempel https://www.skiltex.no/, vil du få tilgang til et gigantisk utvalg av ulike skiltprodukter. Samtidig er det mange bedrifter som lurer på om de bør ta i bruk for eksempel digitale skilt eller større skjermer med budskap som kan tilpasses?
Slike løsninger har selvfølgelig sine fordeler, men for de aller fleste små og mellomstore virksomheter vil vanlige skilt, gatebukker og plakatholdere være tilstrekkelig selv for flere ulike budskap. Husk på at for eksempel de store dagligvarekjedene fortsatt i all hovedsak benytter tradisjonelle skilt, selv etter at prisetikettene ble digitale.
Skilt og profilering som bygger videre på digital kommunikasjon
I 2025 er det obligatorisk å være til stede på nett, både med en egen hjemmeside og markedsføring i søkemotorer og sosiale medier. Da er det også viktig at skilt og profilering i den virkelige verden bygger videre på budskapet og profilen du har laget i den digitale kommunikasjonen.
Å bruke samme logo og selskapsnavn er åpenbare grep for å unngå forvirring, men det er også fornuftig å bruke samme tone og budskap. Hvis du for eksempel kommuniserer pris på nett, bør det også være en del av skiltingen. Hvis du har fokus på andre verdier og fordeler i den digitale markedsføringen, er det fornuftig om disse aspektene også er med når du setter opp skilt eller monterer annen profilering som skal tiltrekke seg turistene.